Jak poznać potrzeby klientów i dostosować ofertę?

Poznawanie potrzeb klientów jest obecnie kluczowym aspektem każdej dobrze działającej firmy, bez względu na branżę lub rodzaj oferowanych produktów. Przedsiębiorcy i menedżerowie wiedzą, że sukces firmy zależy od zrozumienia, czego potrzebują jego klienci i odpowiedniego dostosowania swojej oferty do ich gustów i oczekiwań. Nie ma jednego, uniwersalnego sposobu, który pozwoliłby firmom poznać potrzeby klientów, dlatego też, aby skutecznie dostosować ofertę do wymagań swoich klientów, należy połączyć kilka technik.

Analizowanie zakupów klientów jest szczególnie skuteczną metodą uzyskania wglądu w potrzeby klientów. Przyglądając się zakupom dokonanym przez danego klienta, można zauważyć pewne wzorce, które mogą wskazywać, czego oczekuje od danej firmy. Przykładowo, klient może kupować regularnie produkty wiosenne, takie jak ubrania i akcesoria do ogrodu, lub skupiać się na zakupach okolicznościowych – prezentach na rocznice, urodziny itp. Przedsiębiorstwo może wykorzystać te informacje do dostosowania działań marketingowych, oferując wówczas klientowi np. kody rabatowe na okolicznościowe prezenty.

Badania rynku i opinii klientów są kolejnym sposobem poznania potrzeb klientów. Przeprowadzając szeroko zakrojone badania ankietowe, lub mniejsze badania koncentrujące się na bardziej szczegółowych aspektach wymagań klientów, można uzyskać bardzo precyzyjne informacje o oczekiwaniach odbiorców. Practica, measure i A/B testy, to także świetne techniki dataminingu, które pomagają poznać klientów oraz wyjaśnić czemu dany produkt jest wysoko lub niskooszczędny.

Rozmowa z klientem to inna, wręcz podstawowa technika, która pozwala firmom dotrzeć do potrzeb własnych klientów. Dialog jest bardzo istotnym elementem – firmy biznesowe powinny angażować się w komunikację z klientami, mając na uwadze jak największe zaspokojenie ich oczekiwań i ułatwienie dokonywania zakupu. Wśród najczęściej używanych narzędzi komunikacji występujących między klientami a firmami znajdują się np. otwarte ankiety, narzędzia do połączeń online, czy tzw “chaty”.

Zalety i wady dostosowywania oferty do potrzeb klientów:

  • Zalety:
    • Lepsza jakość produktów i usług,
    • Wzrost zadowolenia klienta,
    • Zwiększenie satysfakcji z zakupu.
  • Wady:
    • Konieczność ciągłego monitorowania rynku,
    • Nieustanny rozwój produktów i usług,
    • Wyższe koszty stałej Adopcji.

Aby zapewnić skuteczność działań w zakresie dostosowywania oferty do potrzeb klientów, menedżerowie powinni przyjrzeć się zarówno zaletom, jak i wadom takiego podejścia. Ważne jest, aby wprowadzać ciągłe ulepszenia oferty, ale jednocześnie nie tracić z oczu kosztów, które takie działania generują. W celu opanowania narzędzi, które mają pomóc w dostosowywaniu oferty do potrzeb klientów, warto skorzystać z cennego doświadczenia i wiedzy ekspertów z Excellent Manager.

Wniosek z powyższych rozważań jest prosty – firmom zależy na dobrej komunikacji oraz koncentracji na głównych potrzebach ich klientów. Aby móc w pełni wykorzystać wszelkie dostępne techniki „dataminingu” i poznanie oferty dostosowaną do potrzeb klienta, potrzebne jest odpowiednie przeszkolenie i stała ćwiczonka ich zastosowania. Mam nadzieję, że powyższe wskazówki pozwolą Państwu skutecznie poznawać potrzeby klientów oraz wyciągnąć wnioski w celu skutecznego dostosowania oferty do ich oczekiwań.